Freek is de broer van Frits en dat is te zien ook. Ze lopen
op precies dezelfde manier de trappen op, ze kijken op precies dezelfde manier
even vaak en lang uit het raam. Ik noem Freek steevast Frits en ik weet
hoe vervelend dat is, maar ik doe het per ongeluk. Zijn broer ken ik nu eenmaal
langer, het kost even tijd om hem te vervangen door Freek. Zie het als een H&M
op de plek waar jaren de Albert Heijn heeft gezeten. Je weet dat er iets
veranderd is, maar toch denk je er niet voortdurend aan, waardoor je zeker een
paar keer met een tas lege flessen de paskamers in loopt. Het is even gênant als
onvermijdelijk; aan de andere kant is het probleem van tijdelijke aard. Op het
moment dat het voor Freek echt vervelend begint te worden, noem ik hem Freek.
En Frits ook trouwens. Pech voor Frits.
Ik geef dit jaar les aan zes klassen. In die klassen zitten
in totaal 186 leerlingen, leerlingen die ik in de afgelopen weken een klein
beetje wilde leren kennen. Dat is redelijk gelukt. Zo weet ik van sommige leerlingen
precies waarom zij een Netflixabonnement hebben en van andere waarom zij op het
strand meer zin hadden in slapen dan in lezen, al had het één zeker iets met
het ander te maken. Ze vertelden me verder over hun vakantiebestemmingen – ik was
op hun leeftijd nog nooit in de hoofdstad van Nederland geweest, laat staan in
die van Argentinië –, over hun rooster, hun kaftpapier en de aankomende
selectietrainingen. Ook noemden ze allemaal hun naam, minimaal één keer, waarna
ik het tijd vond om die te onthouden. Dat is niet helemaal gelukt. Nog steeds
niet. Waar ik van het lesgeven ongeveer alle onderdelen overschat – ik geef in
de praktijk vaak beter les dan in mijn hoofd – blijf ik het onthouden van namen
schromelijk onderschatten.
Twee jaar geleden had ik een klas met daarin 34 leerlingen.
In plaats van met enige voorzichtigheid aan de eerste les te beginnen, blufte ik
na het horen van alle namen dat ik iedereen bij zijn of haar naam kon noemen.
Ik mocht er vier keer naast zitten, vond ik, vanaf vijf verkeerde namen zou ik
trakteren. Ik ben toen na vijf leerlingen gestopt om de schade verder te
beperken. Dat de eerste vijf leerlingen vrijwel of geheel dezelfde namen
hadden heeft me toen nog een beetje gered, samen met de reusachtige cake die ik
de tweede les meenam. Ook dit schooljaar heb ik er al een paar keer
behoorlijk naast gezeten. Daar baal ik van. Ik wil alle namen, oftewel alle leerlingen, meteen kennen. Ik wil ze zo graag bij
hun eigen naam noemen dat mijn teleurstelling als ik
de verkeerde naam noem misschien niet helemaal in verhouding staat tot het schouderophalen van de
leerling, die wellicht niets anders gewend is in de eerste weken van een nieuw
schooljaar.
Behalve de grote groep nieuwe leerlingen die in dezelfde
(eerste) week binnenstroomt, speelt een andere factor een onhandige rol in het
onthouden van alle namen: sommige mensen hebben een naam die niet bij hen past
of, wat eigenlijk hetzelfde is, hebben een bepaalde naam niet die hen op het
lijf geschreven is. Ik heb bijvoorbeeld een Dave in de klas, een echte Dave met
alles erop en eraan, behalve zijn naam. Hij heet Bart, gek genoeg. Dat klopt niet. Hij zal
voor mij nog heel lang Dave blijven, ik moet er alleen voor zorgen dat ik hem dat niet (nog eens) laat blijken. Bart is namelijk voor zichzelf en voor zijn omgeving
al veertien jaar Bart. En de naam Dave, hoe logisch ook, hoort niet bij hem. Dat ik hem per ongeluk zo noemde, in de tweede les, zorgde dan ook voor veel commotie. Er werd gelachen door klasgenoten die in Bart ook geen Dave herkenden. ‘Hoe komt u nou bij Dave,
meneer?’ vroeg Bart. En ik wilde antwoorden: hoe komen jouw ouders nou bij
Bart?
Aan alle leerlingen, ook aan Bart: volgende les weet ik
jullie namen, het is nu de hoogste tijd daarvoor. En als ik je toch per ongeluk anders noem, probeer het dan als
iets positiefs te zien. Je hebt dan waarschijnlijk je echte naam gehoord, de naam die je ten onrechte niet hebt gekregen. Je leven zal nooit meer hetzelfde zijn.
(Alle namen in dit stukje zijn verzonnen, omdat verzinnen altijd goed gaat.)
(Alle namen in dit stukje zijn verzonnen, omdat verzinnen altijd goed gaat.)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten