Beste
leerlingen van 4v5,
Voor me ligt
een lijst. De lijst bestaat uit een heleboel cijfers, van 4 tot 10, verspreid
over ongeveer 300 vakjes. Elk cijfer geeft informatie over hoe ik het volgens
één van jullie doe. Het is een soort rapport. Met een gemiddelde cijfer van 7,8
ben ik bevorderd naar het volgende jaar op school. Daar ben ik erg blij mee. Bedankt,
allemaal, voor jullie positieve beoordelingen!
Jullie
hebben mij tien keer ingeschaald, op tien verschillende gebieden. De laagste
scores heb ik gehaald voor ‘differentiëren’ en ‘orde houden’. Differentiëren
komt neer op het afstemmen van de werkvormen en het werktempo op de individuele
leerling. In jullie klas zitten 33 (zaten 34) individuele leerlingen, die ik na
één les allemaal dacht te kennen. Ik blufte dat ik al jullie namen zou kunnen
opdreunen en zette daar een traktatie tegenover. Ik moest na vier namen, die
weliswaar een beetje op elkaar leken, de strijd al staken. Tijdens de werkweek
probeerde ik (een aantal van) jullie beter te leren kennen. Ik vroeg echter
naar zaken die niets met school te maken hadden en liep in de erop volgende
lessen tegen hetzelfde probleem aan als voorheen: wie wil en kan wat, wanneer
en hoe? En wat kan ik daarmee?
Orde houden
kan ik volgens mij beter, maar hoef ik bij jullie niet zo vaak te doen. Toch? Of
zou ik het vaker moeten doen? Misschien in het begin van het jaar, in sommige
lessen. Ik kan me een les herinneren waarin ik het (beter) had moeten doen. We
zaten in een ander lokaal dan normaal en jullie moesten saaie
grammaticaoefeningen maken of nakijken. Terwijl jullie dit aan het doen waren,
keek een lege poef in het midden van het lokaal jullie uitnodigend aan, net als
een aantal leerlingen die buiten het lokaal van hun tussenuur aan het genieten
waren. En ik was als een hyperactieve sprinkhaan van de ene naar de andere
tafel aan het springen, ondertussen zijn administratie door het lokaal
verspreidend. Mijn probleem met orde houden is dat ik ook niet altijd ‘in orde’
ben of wil zijn. Laatst waren jullie een half uur in stilte aan het lezen. Dat
was heerlijk te zien, maar tegelijkertijd best wel saai. Beloven jullie me dat
jullie dit nooit tegen me zullen gebruiken?
Mijn lessen
zijn erg afwisselend, vinden jullie. Dat is fijn om te horen, helemaal gezien
het feit dat we ‘modulair’ werken, met elke periode een vast onderdeel met vaak
een bijbehorend project. Hierdoor is het lastig om variatie aan te brengen in
de lessen. Ik had niet het idee dat me dit zo goed/zo vaak lukte, hoewel ik er
wel erg mijn best voor doe. Een groot voordeel hierbij is dat ik het bijna net
zo leuk vind om lessen voor te bereiden als ze te geven. Ik weet nog dat ik
vier gedichten ging selecteren voor de les over poëzieanalyse. Ik kwam tijdens
de zoektocht voorbij gedichten die ik heel lang niet meer had gelezen of
helemaal niet kende. Ik ging van twintig gedichten naar vijftien, naar veertien,
naar elf, naar acht, naar acht, naar zeven, naar zes en naar vier. De zestien
gedichten die waren afgevallen las ik nog een keer, omdat ze zo mooi waren.
Daarna waren er twintig werkvormen waaruit gekozen moest worden.
Jullie
vinden me ook een echte Montessoridocent. Als jullie vragen hebben waar ik het
antwoord ook niet op weet, help ik jullie om zelf achter het antwoord te komen
– en het mij te vertellen – en als jullie aan het werk zijn, ga ik soms even
het lokaal uit om nog wat dingen te regelen of te vragen die ik eigenlijk al
voor de les had moeten weten. Aan de andere kant: ik probeer inderdaad om
jullie zoveel mogelijk het initiatief te laten nemen. Zo zijn er al veel
boektitels in vraagvorm voorbijgekomen – ik zou willen dat ik vaker ‘ja, dat boek
mag je lezen’ zou kunnen antwoorden – en waren de invalshoeken van jullie
zakelijke teksten erg divers. Ik ben
blij dat jullie de ruimte benutten en mij inschakelen wanneer dat nodig is. Dat
is een fijne manier van werken.
Ik kijk uit
naar komende weken, maar zeker ook naar volgend jaar. Als ik jullie dan weer heb,
ga ik voor de 7,9! Nogmaals heel erg bedankt voor jullie vertrouwen en
positieve feedback!
Groet,
Mike
Ik zou oh zo graag een van jouw leerlingen zijn ...xx
BeantwoordenVerwijderenDeze reactie is verwijderd door de auteur.
BeantwoordenVerwijderenJe bent altijd welkom in de les.
BeantwoordenVerwijderen