Vandaag is
juni begonnen. Juni is de laatste maand voor de zomervakantie. Ook al begint de
zomervakantie pas op 17 juli, de laatste lessen zijn in juni en daarmee is het
na juni eigenlijk vakantie. Over drie weken neem ik afscheid van mijn klassen. Ik stuur ze hopelijk goed voorbereid de toetsweek in. Maar bovenal hoop ik op
een leuke laatste les. Dat hebben we wel verdiend, vind ik.
In de eerste
klas had ik een docent Engels die er net zo over dacht. Ze was altijd streng,
maar leek dit de laatste les te willen compenseren door lolly’s uit te delen en
een videoband in de niet eerder gebruikte tv te stoppen. Wij wisten niet wat we
meemaakten en wikkelden behoedzaam de folies van de lolly’s. In de tweede klas
hadden we een docent Frans die ons ook een leuke laatste les voorschotelde. Zij
stopte een videoband met een show van Hans Teeuwen in de recorder. De grappen
waren zo grof, dat we ons een beetje gepasseerd voelden. Achter in de klas
bulderde onze docent bij elke grap die ze normaal gesproken, wanneer door ons
gemaakt, met gezucht of een preek beantwoordde.
Vorig jaar
maakten de leerlingen uit klas 1hv1 in de laatste les tekeningen van mij. Dit
lijkt op een rare, egocentrische opdracht, maar de leerlingen lieten enkel zien wat hen was bijgebleven aan de lessen Nederlands. Ik was hen
bijgebleven. Dat was zowel een groot compliment als een aandachtspunt. Ze
hadden het in ieder geval leuk gevonden, bleek uit de flatteuze manier waarop
ze mij hadden afgebeeld. Niemand had me een gemene grijns gegeven, of een
staart, of borsten.
In de derde klas
geen tekeningen, maar een buitenles als laatste les. Ik wilde de eerste tien
minuten van de les nog wat serieuze, afsluitende opmerkingen maken, maar mijn
dikke buik viel de leerlingen direct op: ‘We gaan voetballen!’ Met tien
uitzinnige en twintig meewarig lachende leerlingen holde ik de trappen af, naar
het veldje tegenover school. Daar werden direct teams gemaakt – pootje over –
en kant gekozen. Er gingen twee leerlingen op pad voor ijs, de andere
niet-voetballers posteerden zich op de bankjes en brachten het uur kletsend en
lachend door. Ik weer nog goed hoe leuk ik het vond om te voetballen met ‘mijn
leerlingen’ en hoe bijzonder ik het vond dat bijna iedereen uit de klas bij
elkaar bleef – dat hoefde niet namelijk.
Dit jaar
gaat er in ieder geval in de vierde klas een leuke laatste les komen, mits alle
presentaties doorgaan. Ik denk dat dit in mijn mentorklas ook wel gaat lukken.
In de andere klassen moeten de leerlingen en ik er nog even de vaart in
zetten, zodat ook daar de laatste les getekend kan worden, of gevoetbald. Of
misschien probeer ik ook wel een cabaretvoorstelling, lolly’s, een videoband.
Dat laatste kan meteen een themales worden. Dan neem ik ook een paar
cassettebandjes mee, en een floppy. Ik moet oppassen dat ik niet te enthousiast
word, anders wordt de laatste les een lessenreeks.
Ik heb er
zin in.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten