zondag 9 maart 2014

... kom ik niet direct in een nieuwe leeftijdscategorie terecht.

Of ik me wil legitimeren. Liever niet. Het moet. Ik ben 25. Het moet. Ik geef les. Het moet. Aan leerlingen die probleemloos drank kopen. Het moet. Ik had hun va... Oké. Terwijl ik aan iedereen om me heen duidelijk maak dat ik 25 ben, graai ik verbeten in mijn tas. Ik heb sinds kort mijn rijbewijs in mijn tas zitten, in het voorvak, speciaal voor dit soort gevallen (mijn laatste autorit kan ik me niet meer herinneren). Het is een grote roze flap, zo een die alleen nog circuleert onder bestuurders die tussen 2004 en 2006 examen hebben gedaan – toch? De dag dat ik hem in de wacht sleepte werd beëindigd met flessen sterke drank; zelfstandig aangeschaft, zonder rijbewijs. Aan de andere kant van de lopende band worden rekensommen gemaakt. ‘Oh, u bent inderdaad 25. Ja, ziet u. Dan is legitimatie nog net verplicht. Kijkt u eens.’ Ik werd in eerste instantie dus niet geloofd. De onlogica van het hele gebeuren dringt pas later tot me door: dan had ik toch gezegd dat ik 26 was? Waarom deed ik dat niet eigenlijk? Of zou ik dat dan ook moeten bewijzen? Wat een rare regel is het ook.

Een leerling in de aula roept mij. Ik roep terug. Dat is niet genoeg. Of ik even wil komen. Ik kom. De leerling vertelt een verhaal. Het is een grappig verhaal, over een onderwerp dat in de les behandeld is. Ik ben trots, helemaal als ik zie dat zijn vrienden, die niet bij hem in de klas zitten, meeluisteren. Op mijn beurt vertel ik een grappig verhaal dat een beetje op lijkt op het verhaal van de leerling. De leerlingen lachen, ongedwongen – zo lijkt het. Ik ben wederom trots. In een vlaag van overmoed sla ik de leerling die ik ken amicaal op de schouders en wens hem en zijn vrienden een fijn weekend. Ze kunnen het gelukkig waarderen en wensen me hetzelfde. Ik vlieg naar de uitgang, op weg naar een onbezorgd, zonovergoten weekend. Net voordat ik de schuifdeuren door zweef, word ik opnieuw geroepen, nu door één van mijn mentorleerlingen: ‘Waren dat je vrienden of je leerlingen?’ vraagt ze, terwijl buiten de zon achter de wolken verdwijnt. ‘Dat waren mijn leerlingen’, antwoord ik. Onbewust leg ik de nadruk op waren. ‘Oh’, luidt haar veelbetekenende reactie.


Over twee weken word ik weer een jaar ouder. 

Echt waar.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten