Op de basisschool was er (in mijn beleving) nog geen sprake
van sociale druk. In groep 7 richtte ik samen met een vriendje dan ook zonder
enige voorzichtigheid De Roddelkrant op. In De Roddelkrant lazen onze
klasgenoten welke rare bezigheden wij in onze ongeremde fantasie aan hen gekoppeld
hadden. In een vlaag van ethisch bewustzijn besloten we om ook onszelf zo nu en
dan in penibele situaties te plaatsen. De roddelkrant liep als een trein.
Klasgenoten stuurden roddels op en vroegen ons of we in plaats van elke week
ook elke dag een nummer konden uitbrengen. De juf, die het project aanvankelijk
stilzwijgend tolereerde, was degene die De Roddelkrant uiteindelijk de nek
omdraaide. De reden was ons niet helemaal duidelijk. Het had vermoedelijk iets
te maken met een riskante roddel over haar kapsel of het feit dat we op den
duur voor elk exemplaar een kleine bijdrage vroegen.
Op de middelbare school geen roddelkrant meer, maar wel een
schoolkrant. De schoolkrant van mijn middelbare school heette De Pit. Ik vond
dat een leuke naam voor een schoolkrant, De Pit. De Pit kende rubrieken die
alle schoolkranten ter wereld kennen: Wist je dat…, Een dag uit het leven van…,
Quotes, De docentencolumn en de Fotopagina. Dat maakte hem echter allesbehalve saai
of voorspelbaar. Onze docenten waren namelijk, zo vonden wij, verantwoordelijk
voor de meest schokkende quotes van heel lesgevend Nederland en onze fotopagina
was gevuld met de meest opzienbarende beelden van schoolfeesten zoals die
alleen op onze school uit de hand konden lopen. In de schoolkrant werd
bevestigd hoe typisch Odulphiaans het Sint-Odulphus Lyceum was en dat andere
scholen er absoluut niet toe deden.
In De Krantarijn, de schoolkrant van Pantarijn, staat in
twintig fraai opgemaakte pagina’s weergegeven hoe Pantarijns Pantarijn is. De
rubrieken laten zich raden, de invulling niet. Ik lees dat Maarten van Rossum en
Fajah Lourens in hun jonge jaren op Pantarijn zaten. Dat schept, of ik wil of
niet – en ik wil niet – een band. Twee pagina’s verder wordt de typische
verdeling van de secties over het meubilair in de docentenkamer haarfijn
blootgelegd. Ook hier straalt de Pantarijnheid vanaf. Op alle andere scholen is
de verdeling anders en zo niet, dan is deze lang niet zo treffend in kaart
gebracht door de redactie van de schoolkrant met de veel minder leuke naam. En
als dit wel zo is, is de school van de schoolkrant met de veel minder leuke
naam nog altijd een veel minder leuke school.
Ik sta in de Krantarijn! Het is een korte vermelding,
maar ik voel me erg vereerd. Ik hoor erbij; ik ben door leerlingen definitief opgenomen
in hun school. Daarmee is het nu ook officieel mijn school. En mijn school is de leukste. Waarom? Dat lees je in De Krantarijn!
Ja, was een leuk artikel in de Krantarijn. Wat ik vooral grappig vond was dat wij bij onze voornaam genoemd werden, terwijl andere collegae slechts bij achternaam en vakvermelding werden genoemd. En goede observatie van de leerlingen dat wij altijd een enorme lol hebben aan tafel :-)
BeantwoordenVerwijderen